• Příspěvek byl publikován24. 1. 2022
  • Rubriky příspěvkuBlog / Komunikace

Naslouchání - Filtry

Opravdu slyšíte to, co druhý říká....?

V předchozím článku jsme se věnovali rámcům a tentokrát přijde řeč na FILTRY.

Je to další prvek, další část toho, jak vnímáme informace, které k nám proudí.

Rámce jsou takovým MAKRO pohledem, celkovým obrazem, ale FILTR je vědomé soustředění na část informace více než na jinou. Pokud použijeme opět přirovnání k foťáku a rámce byly objektivy, pak filtr určuje to, na co se soustředíme, na co zaostříme. Tedy něco je ostré, jasné, něco rozmazané, ani kontrast není stejný. Něco je světlé, něco tmavé.

Filtr není špatný, ani dobrý, je to prostě náš způsob, jak si třídíme přijaté informace. Měníme chápání toho, co se nám někdo pokouší říct.

Uveďme si příklad. Jinak je to jen čirá teorie, hezká, ale myslím, že byste ji brzy zapomněli.

Pokud přijdou dva lidé do pokoje a jeden řekne: „Podívej na ten krásný výhled“ a druhý „Přes to špinavé okno nevidím nic.“ Pak uvidíme, kam se zaměřila pozornost jednoho i druhého. Jeden se zaměřil na vnější svět, dívá se pozitivně, druhý se rozhodl výhled ignorovat a zaměřit se na nečistotu.

Pravdu mají oba, výhled je opravdu krásný a okno je vážně špinavé. A je to také bod pro pokračování další konverzace.

Který může pokračovat dvěma směry – První reaguje a říká: „Ty jsi ale negativní, nemůžeš přiznat, že je výhled krásný?” Druhý odpovídá: „Někdo musí vidět realitu, vždyť je to hnusně špinavé okno, a ještě k tomu nedává žádné soukromí.”

Nebo

První reaguje: „Je mi jasné, že za tím vidíš, jak nešlo umýt okno v našem prvním bytě, ale i tak to byla krása, ne?“ A druhý: „Máš pravdu, připomnělo mi to tu frustraci, jak jsme se pořád snažil to okno umýt.“

U první možnosti se oba rozčilovali nad tím, že druhý vidí věc jinak. V druhém případě se snažili empaticky vcítit a opravdu naslouchat, aby zjistili, proč se každý dívá na věc jinak. [1]

 

Je to složité, ale až budete zase s někým na ostří nože kvůli nějakému závěru, sami si třeba vzpomenete na to, že může používat třeba jen jiný filtr, který není ani špatný, ani dobrý, jen je jiný.

 

Abychom dokázali opravdu dobře naslouchat, měli bychom rozumět dobře svým rámcům a filtrům.

[1]Carnegie, D. Naslouchejte. Praha: Via 2021. ISBN 978–80–277-1582-4