Posluchači

Jak to slyší ostatní?

„Za dva měsíce si uděláte víc přátel pouhým zájmem o ně, než byste si udělali za dva roky vzbuzování zájmu o sebe.“ Dale Carnegie

Hezké, ne? Já s tím naprosto souhlasím. Už jste to někdy zkusili? Projevit opravdový zájem? O partnera, děti, kolegy? Pacienty? Má to úplně neuvěřitelnou sílu.

Ono totiž naslouchání, i když znáte něco jako rámce, filtry, emoce, přesto není jednoduché. Podle Dale Carnegie Training existuje dokonce sedm různých druhů posluchačů. Kdo někdy měl tu možnost přednášet, tak to zná. Jako zábavu si to klidně příště při přednášce vyzkoušejte.

Roztěkaní, Zasnění, Přerušovači, Pohrdači, Útočníci, Analytici, Angažovaní.

Tak schválně, něco Vám o nich napíšu a vy, až budete v roli posluchače si na tohle vzpomeňte a sami se zařaďte …nebo vědomě přeřaďte.

„Roztěkaní“ – podupává, kouká na hodinky, vzbuzuje dojem, že je nesoustředěný, nevěnuje se výkladu, má jiné aktivity k zaměstnání, někdy jsou to multitaskeři, kteří prostě nezvládnou v klidu sedět a poslouchat

„Zasnění“ – fyzicky poslouchají, ale jejich mysl brouzdá jinde, mají prázdné výrazy

„Přerušovači“ – čekají a chopí se příležitosti mluvit, neposlouchají, upírají pozornost na to, co plánujete říct, a hlavně na to, co chtějí říct oni.

„Pohrdači“ – pozor na řeč těla, vypovídá hodně, bez emocí, odtažití, nereagují, maximálně nadřazeně.

„Útočníci“ – nezdvořilí, nepřátelští, neposlouchají, aby rozuměli, ale aby měli munici k tomu na vás zaútočit. Rádi obviňují, nesouhlasí, i když většinou nemají alternativní řešení.

„Analytici“- jeho naslouchání není efektivní, neustále je v roli poradce, terapeuta, poskytne ihned nevyžádané rady. Sám o sobě si myslí, jak je výborný posluchač a rád a aktivně pomáhá. Je nastaven na hlubokou analýzu toho, co říkáte a rád vám všechno opraví.

„Angažovaní“ – vědomě účastný posluchač, naslouchá celým tělem, očima, ušima, srdcem. Chce se do vás vcítit, aby pochopil, co říkáte. Je to vyšší level, povzbuzuje vás v pokračování, objevuje další řešení, rozvíjí nápady a myšlenky.

 

Ale pozor, nikdo není angažovaným posluchačem neustále, takže si nic nevyčítejte!

Carnegie, D. Naslouchejte. Praha: Via 2021. ISBN 978–80–277-1582-4

Filtry

Naslouchání – Filtry Opravdu slyšíte to, co druhý říká….? V předchozím…

Rámce

Naslouchání – rámce Opravdu slyšíte to, co druhý říká….? Zaměříme…