Naslouchání - Emoce
Opravdu slyšíte to, co druhý říká....?
O naslouchání, rámcích a filtrech už něco víte a jestli ne, podívejte se na naše články. Jak je to ale při naslouchání s emocemi? No, asi na nich bude záležet také.
Je totiž strašně jednoduché se nenechat emocemi ovládnout, pokud má někdo podobné rámce a filtry jako my. Prostě si rozumíme. Jenomže někdy se přesouváme na vyšší level obtížnosti, pokud chceme vést rozhovor s někým, kdo vidí svět prostě úplně jinak. Stává se to pořád a nemusíme pro příklady chodit daleko. Zrovna medicína nabízí tolik rozdílných rámců a filtrů, zvlášť ve vztahu mezi zdravotníkem a pacientem, že by to vydalo na slušně tlustou knihu.
Ale ty rozdílné filtry a rámce se týkají i komunikace mezi personálem. Někdy jsou také odlišné a pak se dostávají na řadu emoce, silné emoce, které jsou při sporu příčinou i následkem.
A jak to udělat, když cítíte, že to na vás jde? Že je to prostě moc a ten vztek, nedůvěra, zklamání, frustrace, obava, strach…..se dere na povrch? Na základě výzkumů Vám nabízíme několik kroků, jak to zvládnout.
• Jakmile se na vás emoce valí, poodstupte a sledujte, jak se cítí váš protivník v diskusi – rozčílený? Nadšený?
• Zkuste najít, jaký je zdroj toho, jak se partner cítí? Nemohou být jeho filtry a rámce jiné než ty vaše? Nedívá se na to prostě jinak?
• Otevřete se, pokud jste zmatení, zeptejte se : „Chápu dobře, že tě to rozčiluje? Je tu něco, co mi uteklo?“
• Svoje postoje vyjádřete nekonfliktně, třeba: „Mně na tom vadí, že……“ „Raději bych to udělal tak, protože…..“
• Neberte druhému nárok na jeho pocity. Může se zlobit a být naštvaný, má jiné rámce a filtry než vy. Pokud si s nimi neví rady, pomozte mu. Pokud si nevíte rady ani vy, odejděte. Změňte místo, čas. Zklidněte sebe a dejte k tomu prostor i ostatním.
Tak, už víte něco o rámcích, filtrech i emocích, které jsou na straně posluchače, bavíme se pořád o naslouchání. Někdy příště třeba o těch, kteří poslouchají, o posluchačích….Víte o tom, že dokážete poslouchat několika různými způsoby?